Menurut statistik, Malaysia merupakan negara ke-9 paling banyak menggunakan menggunakan media sosial jadi, tak hairanlah jika sesebuah kes atau berita itu boleh menjadi tular dengan sepantas kilat.
Dengan adanya Facebook dan Instagram, kini segalanya di hujung jari namun kewujudan media sosial bukanlah baru, malah sudah bertapak di Malaysia sejak tahun 2000 lagi.
Kita juga mempunyai platform media sosial yang tersendiri, namun disebabkan akses internet dan teknologi telefon yang tidak secanggih kini, ia tidak begitu popular.
Kali ini kami ingin kongsikan 6 rangkaian media sosial yang pernah dicipta suatu ketika dahulu, dibangunkan oleh rakyat Malaysia namun gagal memberikan impak dan lenyap begitu sahaja.
1. 1malaysia.com
Penggunaan nama 1Malaysia sememangnya sangat popular di Malaysia dan menjadi satu fenomena dan disebabkan itu, satu laman sosial telah ditubuhkan dengan nama yang serupa iaitu 1Malaysia.com.
Sebelum menjadi laman sosial, ia pada asalnya adalah sebuah blog yang membincangkan berkenaan Malaysia kemudiannya, pemilik laman sesawang ini telah mengubah konsep kepada laman sosial.
Kurang daripada sehari dilancarkan, sebanyak 113 pengguna telah mendaftarkan diri dan trend ini berterusan.
Ia mengetengahkan fungsi-fungsi seperti blog, forum, perkongsian video dan banyak lagi.
Penggunaan nama 1malaysia.com ini juga menarik minat rakyat Malaysia dan mudah diingati disebabkan Perdana Menteri Dato Seri Najib juga menggunakan domain yang sama iaitu 1Malaysia.com.my.
2. dRbuku
Dengan kejayaan Facebook di seluruh dunia, ia telah memberikan inspirasi kepada seorang jutawan produk kesihatan terkenal di Malaysia, Dr. Rozmey untuk melancarkan rangkaian media sosialnya sendiri.
Menurut Dr.Rozmey dalam statusnya, terdapat khabar angin bahawa Facebook bakal ditutup pada 15 Mac 2011 dan tindakannya untuk memajukan DrBook adalah tepat.
Diberikan nama Dr.Book, laman sesawang itu telah dilancarkan pada Oktober 2011 dan mula diguna pakai oleh rakyat Malaysia.
Namun, disebabkan Facebook "masih beroperasi", Dr.Book tidak mendapat sambutan seperti diinginkan.
Selepas kurang dari sebulan dilancarkan, DrBuku melalui penjenamaan semula yang diberi nama baru iaitu DrBuku.
Pendaftaran akaun dipermudahkan yang boleh menggunakan akaun sedia ada termasuklah Facebook, Windows Live, FourSquare, Yahoo!, Myspace, Google, Friendster, Wordpress dan lain-lain.
Statistik yang diperoleh juga tidak begitu memberangsangkan ketika itu dengan hanya 2,700 ahli berdaftar, 1,400 perkongsian video dan 11,700 perkongsian gambar.
Promosi DrBuku juga tidak begitu menyeluruh membuatkan laman sesawang ini terus tidak dikenali.
Kini domain DrBuku.com diambil alih oleh laman sesawang dari China.
3. myfriends2u
Sama seperti laman-laman sosial Malaysia yang lain, myfriends2u.com ditubuhkan dengan harapan memberikan peluang kepada rakyat Malaysia untuk berhubung antara satu sama lain.
Dibangunkan pada Jun 2010 oleh sebuah syarikat tempatan iaitu Netxpert Sdn. Bhd., laman sosial ini membawa sedikit kelainan berbanding pencabarnya, iaitu Marketplace.
Ia memudahkan para pengguna untuk membuat transaksi jual beli terus dari laman ini.
Menurut CEO syarikat ini iaitu Che Onn Ismail, myfriends2u.com merupakan satu inisiatif Netxpert untuk menyatukan komuniti Malaysia dan Asia dalam satu portal buatan anak tempatan.
Ia juga menawarkan segmen MyCareer yang membolehkan pengguna terutamanya golongan graduan mencari pekerjaan secara lebih berkesan.
Juga, sesiapa yang mempunyai tempat menarik untuk dikongsi bersama pengguna lain boleh mempromosikannya melalui segmen Myplaces.
Setelah setahun beroperasi, laman ini mempunyai kira-kira 50,000 pengguna yang mana jumlah ini boleh dikatakan sangat tinggi pada ketika itu.
Namun, tidak dinafikan kehadiran myfriends2u.com tidak dapat mencabar impak yang dibawa Facebook yang ketika itu mula mendapat perhatian dunia.
4. Warisan.net
Dibangunkan oleh saudara Megat Najmuddin yang berasal dari Shah Alam pada Julai 2014, warisan.net adalah sebuah laman sosial yang menyerupai Facebook dan ditubuhkan pada tahun 2003, setahun sebelum Facebook dilancarkan.
Tujuannya adalah memberikan platform kepada rakyat Malaysia untuk berhubung antara satu sama lain dengan lebih mudah.
Ia bukan sahaja semata-mata laman sosial tetapi juga tempat berkongsi berita dan manfaat, juga menawarkan ruang chatting, blog, forum dan permainan video.
Namun, ia tidak kelihatan seperti tidak memberikan sebarang impak kepada rakyat Malaysia yang ketika itu lebih menggunakan Myspace dan Friendster.
5. Kampungchat.com
Ditubuhkan pada tahun 2002, kampungchat.com merupakan laman sesawang yang paling popular di Malaysia satu ketika dahulu.
Ia merupakan sebuah laman web interaktif yang membolehkan sekumpukan orang berkomunikasi dan bertukar maklumat. Perkhidmatan ini dibawa oleh KampungChat Enterprise.
Moto kampungchat adalah memberikan persekitaran berborak yang tenang dan terbaik kepada pengguna.
Sasaran utama Kampungchat adalah remaja dan orang dewasa yang berkongsi keperluan bersama iaitu berbincang, mencari kawan baru, berkongsi gambar dan bermacam lagi.
Kampungchat.com bertahan untuk beberapa ketika dan menjadi pilihan golongan muda di Malaysia.
Kini kampungchat.com telah menggunakan domain yang baru iaitu www.kampungchat.org.my.
6. e-kawan
E-Kawan adalah salah satu komuniti mobile di Malaysia dan merupakan satu komuniti untuk mencari rakan, berkongsi gambar-gambar, bertukar-tukar blog, berkongsi minat, merancang aktiviti, mencari teman hidup dan memperkembangkan rangkaian teman-teman dan rakan-rakan anda melalui SMS, MMS, WAP, 3G dan juga Internet.
E-Kawan menggunakan perisian rangkaian sosial MatchLogix(c), pelantar mobile disediakan oleh Nextnation Interactive yang merupakan antara penyedia solusi mobile Multimedia di Asia Tenggara.
Seperti laman sosial yang lain, e-kawan tidak dapat bertahan lama.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: iluminasi
Dengan adanya Facebook dan Instagram, kini segalanya di hujung jari namun kewujudan media sosial bukanlah baru, malah sudah bertapak di Malaysia sejak tahun 2000 lagi.
Kita juga mempunyai platform media sosial yang tersendiri, namun disebabkan akses internet dan teknologi telefon yang tidak secanggih kini, ia tidak begitu popular.
Kali ini kami ingin kongsikan 6 rangkaian media sosial yang pernah dicipta suatu ketika dahulu, dibangunkan oleh rakyat Malaysia namun gagal memberikan impak dan lenyap begitu sahaja.
1. 1malaysia.com
Penggunaan nama 1Malaysia sememangnya sangat popular di Malaysia dan menjadi satu fenomena dan disebabkan itu, satu laman sosial telah ditubuhkan dengan nama yang serupa iaitu 1Malaysia.com.
Sebelum menjadi laman sosial, ia pada asalnya adalah sebuah blog yang membincangkan berkenaan Malaysia kemudiannya, pemilik laman sesawang ini telah mengubah konsep kepada laman sosial.
Kurang daripada sehari dilancarkan, sebanyak 113 pengguna telah mendaftarkan diri dan trend ini berterusan.
Ia mengetengahkan fungsi-fungsi seperti blog, forum, perkongsian video dan banyak lagi.
Penggunaan nama 1malaysia.com ini juga menarik minat rakyat Malaysia dan mudah diingati disebabkan Perdana Menteri Dato Seri Najib juga menggunakan domain yang sama iaitu 1Malaysia.com.my.
2. dRbuku
Dengan kejayaan Facebook di seluruh dunia, ia telah memberikan inspirasi kepada seorang jutawan produk kesihatan terkenal di Malaysia, Dr. Rozmey untuk melancarkan rangkaian media sosialnya sendiri.
Menurut Dr.Rozmey dalam statusnya, terdapat khabar angin bahawa Facebook bakal ditutup pada 15 Mac 2011 dan tindakannya untuk memajukan DrBook adalah tepat.
Diberikan nama Dr.Book, laman sesawang itu telah dilancarkan pada Oktober 2011 dan mula diguna pakai oleh rakyat Malaysia.
Namun, disebabkan Facebook "masih beroperasi", Dr.Book tidak mendapat sambutan seperti diinginkan.
Selepas kurang dari sebulan dilancarkan, DrBuku melalui penjenamaan semula yang diberi nama baru iaitu DrBuku.
Pendaftaran akaun dipermudahkan yang boleh menggunakan akaun sedia ada termasuklah Facebook, Windows Live, FourSquare, Yahoo!, Myspace, Google, Friendster, Wordpress dan lain-lain.
Statistik yang diperoleh juga tidak begitu memberangsangkan ketika itu dengan hanya 2,700 ahli berdaftar, 1,400 perkongsian video dan 11,700 perkongsian gambar.
Promosi DrBuku juga tidak begitu menyeluruh membuatkan laman sesawang ini terus tidak dikenali.
Kini domain DrBuku.com diambil alih oleh laman sesawang dari China.
3. myfriends2u
Sama seperti laman-laman sosial Malaysia yang lain, myfriends2u.com ditubuhkan dengan harapan memberikan peluang kepada rakyat Malaysia untuk berhubung antara satu sama lain.
Dibangunkan pada Jun 2010 oleh sebuah syarikat tempatan iaitu Netxpert Sdn. Bhd., laman sosial ini membawa sedikit kelainan berbanding pencabarnya, iaitu Marketplace.
Ia memudahkan para pengguna untuk membuat transaksi jual beli terus dari laman ini.
Menurut CEO syarikat ini iaitu Che Onn Ismail, myfriends2u.com merupakan satu inisiatif Netxpert untuk menyatukan komuniti Malaysia dan Asia dalam satu portal buatan anak tempatan.
Ia juga menawarkan segmen MyCareer yang membolehkan pengguna terutamanya golongan graduan mencari pekerjaan secara lebih berkesan.
Juga, sesiapa yang mempunyai tempat menarik untuk dikongsi bersama pengguna lain boleh mempromosikannya melalui segmen Myplaces.
Setelah setahun beroperasi, laman ini mempunyai kira-kira 50,000 pengguna yang mana jumlah ini boleh dikatakan sangat tinggi pada ketika itu.
Namun, tidak dinafikan kehadiran myfriends2u.com tidak dapat mencabar impak yang dibawa Facebook yang ketika itu mula mendapat perhatian dunia.
4. Warisan.net
Dibangunkan oleh saudara Megat Najmuddin yang berasal dari Shah Alam pada Julai 2014, warisan.net adalah sebuah laman sosial yang menyerupai Facebook dan ditubuhkan pada tahun 2003, setahun sebelum Facebook dilancarkan.
Tujuannya adalah memberikan platform kepada rakyat Malaysia untuk berhubung antara satu sama lain dengan lebih mudah.
Ia bukan sahaja semata-mata laman sosial tetapi juga tempat berkongsi berita dan manfaat, juga menawarkan ruang chatting, blog, forum dan permainan video.
Namun, ia tidak kelihatan seperti tidak memberikan sebarang impak kepada rakyat Malaysia yang ketika itu lebih menggunakan Myspace dan Friendster.
5. Kampungchat.com
Ditubuhkan pada tahun 2002, kampungchat.com merupakan laman sesawang yang paling popular di Malaysia satu ketika dahulu.
Ia merupakan sebuah laman web interaktif yang membolehkan sekumpukan orang berkomunikasi dan bertukar maklumat. Perkhidmatan ini dibawa oleh KampungChat Enterprise.
Moto kampungchat adalah memberikan persekitaran berborak yang tenang dan terbaik kepada pengguna.
Sasaran utama Kampungchat adalah remaja dan orang dewasa yang berkongsi keperluan bersama iaitu berbincang, mencari kawan baru, berkongsi gambar dan bermacam lagi.
Kampungchat.com bertahan untuk beberapa ketika dan menjadi pilihan golongan muda di Malaysia.
Kini kampungchat.com telah menggunakan domain yang baru iaitu www.kampungchat.org.my.
6. e-kawan
E-Kawan adalah salah satu komuniti mobile di Malaysia dan merupakan satu komuniti untuk mencari rakan, berkongsi gambar-gambar, bertukar-tukar blog, berkongsi minat, merancang aktiviti, mencari teman hidup dan memperkembangkan rangkaian teman-teman dan rakan-rakan anda melalui SMS, MMS, WAP, 3G dan juga Internet.
E-Kawan menggunakan perisian rangkaian sosial MatchLogix(c), pelantar mobile disediakan oleh Nextnation Interactive yang merupakan antara penyedia solusi mobile Multimedia di Asia Tenggara.
Seperti laman sosial yang lain, e-kawan tidak dapat bertahan lama.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: iluminasi