Kisah Bagaimana Starbuck Bangkit Selepas Hampir Muflis!

Starbucks adalah antara jenama yang selalu mendapat tempat di hati peminat kopi kerana itulah ramai yang sanggup membayar sehingga RM20 untuk secawan kopi yang diadun dengan penuh perasaan dan nikmat.

Howard Schultz Starbuck
Howard Schultz.

Tetapi, tahukah anda pada tahun 2007/2008, Starbucks pernah dilanda krisis kewangan sehingga mereka hampir diisytiharkan muflis.

Pada tahun 2008, saham Starbucks jatuh sehingga 28% dan terpaksa menutup 600 cawangan pada tahun yang sama dan menutup 300 cawangan lagi pada tahun 2009, juga dilaporkan telah memberhentikan 6,700 pekerja.

Tidak mahu isu ini terus berpanjangan, langkah awal yang diambil oleh Starbucks adalah dengan melantik kembali Howard Schultz sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks menggantikan Jim Donald.

Di bawah kendalian Schultz, dia menemui beberapa masalah yang dihadapi:

Pertama, dia mendapati Starbucks terlalu mementingkan birokrasi berbanding pelanggan. Kedua, dia mendapati bahawa Starbucks terlalu menyalahkan keadaan ekonomi serta kenaikan harga susu untuk menaikkan harga kopi.

Starbucks juga menghadapi persaingan dari McDonald's, yang pada tahun 2008 telah mula memasuki perniagaan membuat kopi.

Schultz mempunyai pandangan yang berbeza. Dia telah mengambil inisiatif dengan mengirim surat kepada para pekerja dengan menyatakan bahawa "Syarikat mesti mengalihkan fokus mereka dari birokrasi kepada pelanggan".

Dia juga menambah bahawa pentingnya untuk Starbucks 'menjalinkan hubungan emosi dengan para pelanggan'.

'My Starbucks Idea'

Setelah berjaya mencari pucuk akar yang rosak, Schultz telah melancarkan kempen 'My Starbucks Idea', kempen bertujuan untuk membuang dinding yang menghalang Starbucks dan para pelanggan.

Starbucks meraikan perbezaan pendapat dengan bertukar idea di antara para pelanggan dan juga syarikat.

Pelanggan boleh memberi pandangan mengenai segala hal melibatkan Starbucks; produk, perkhidmatan, susun atur kedai, iklan, tanggungjawab sosial, bahkah muzik di dalam kedai juga turut dialu-alukan.

Hasilnya? Starbucks telah menerima lebih daripada 93,000 pandangan yang dikongsikan oleh 1.3 juta pengguna di media sosial. Selain itu juga, impression terhadap Starbucks juga telah meningkat kepada 5.5 juta sebulan.

Starbucks kini lebih fokus untuk menjalankan perniagaan dalam bentuk komuniti, bermula dengan kempen 'Free Wi-Fi', 'Soy Lover' dan lain-lain.

Selain itu, Starbucks turut menyedari bahawa mereka harus menghasilkan pemasaran berasaskan media sosial dan tidak boleh dilihat putus asa atau terlalu ingin untuk meningkatkan jualan.

Oleh itu, Starbucks telah mengambil inisiatif dengan mengurangkan iklan yang berasaskan produk dan lebih memberi tumpuan dalam membina hubungan di antara syarikat dan pelanggan.

Ciapan spontan dari Starbucks yang hanya membuat emoji senyuman juga pernah mendapat pujian dari para pelanggan.

Manakala hantaran lain di media sosial seperti 'keep calm and make coffee' juga adalah antara usaha baharu yang dihasilkan oleh Starbucks dalam membina hubungan dengan para pelanggan.

Beberapa tahun lalu, Starbucks pernah dilanda kontroversi apabila syarikat itu dikaitkan menggunakan keuntungan mereka bagi membiayai tentera Israel.

Sekali lagi, media sosial berjaya membuatkan Starbucks keluar daripada masalah tersebut dengan membina mesej yang kuat bahawa, 'Starbucks adalah organisasi yang cintakan kedamaian'.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket