Slam Dunk, Komik Legenda Yang Menginspirasikan Sukan Bola Keranjang

Secara statistiknya, bola keranjang bukanlah sukan paling popular di Jepun, bagaimanapun, negara ini kerap dikreditkan sebagai negara yang mempopularkan bola keranjang ke seluruh dunia dengan menggunakan kaedah yang sangat luar biasa.

Slam Dunk Komik Legenda

Rekod rasmi penjualan komik 'Slam Dunk' hasil karya Takehiko Inoue yang diterbitkan pada tahun 1990 hingga 1996 adalah 122 juta naskhah di seluruh dunia.

Jauh melebihi jumlah jualan satu lagi komik legenda Jepun, 'Captain Tsubasa' yang bertemakan bola sepak.

Slam Dunk diletakkan dalam senarai nombor 2 paling popular di kalangan rakyat Jepun pada satu soal selidik tahun 2012.

Berikutan pengaruhnya yang besar, memang mustahil untuk kita mendapatkan angka yang jelas berapakah jumlah individu yang mula bermain bola keranjang disebabkan oleh kisah dalam komik itu - yang digerakkan oleh watak utamanya seorang pemain bola keranjang bidan terjun bernama Sakuragi Hanamichi.

Namun jumlahnya sudah tentu ramai. Di Jepun saja pengaruhnya cukup besar.

Karya 'Slam Dunk' adalah karya agung yang jarang muncul

'Captain Tsubasa' kerap kali diperkatakan sebagai punca minat terhadap sukan bola sepak yang mendalam, di kalangan masyarakat Jepun.

Komik bergenre 'spokon' yang membawa maksud komik bertemakan sukan, merupakan sesuatu yang amat popular di sana.

Bagaimanapun, realitinya ketika episod pertama Slam Dunk diterbitkan, bola keranjang bukanlah satu sukan yang menjadi kegilaan negara mereka. Slam Dunk terbit ketika masyarakat Jepun tidak memerlukannya.

Bagi memastikan karyanya lepas untuk diterbitkan, Takehiko Inoue melakukan beberapa perubahan pada jalan ceritanya.

Beliau sedar sebuah komik berasaskan bola keranjang tidak mampu diterima pasaran ketika itu, sebaik komik bertema sukan yang lain seperti bola sepak dan besbol.

Dalam episod pertama, Inoue memilih untuk hanya memaparkan kisah remaja biasa, waktu persekolahan, permusuhan antara rakan sekelas dan rasa suka sama suka yang kerap terjadi di sekolah.

Bagi pembaca Slam Dunk kali pertama, tidak ada sesiapa akan lupa bagaimana watak utama Sakuragi Hanamichi ditolak cintanya oleh gadis yang ke 50 dalam hidupnya.

Bola keranjang hanya diletakkan sebagai elemen latar belakang

Walaupun begitu, pembaca mula mendekati watak yang dihasilkan dengan begitu cermat seiras dengan individu yang dapat kita lihat hari ke hari.

Asas identiti wataknya kukuh. Pelakon sampingannya turut diberikan jalan cerita khusus.

Lukisannya memaparkan ekspresi yang membantu menyampaikan apa yang ingin disampaikan dengan sempurna. Semuanya hidup.

Tanpa sedar pembaca tidak lagi peduli bila jalan ceritanya berubah ketika Sakuragi mula memijak lantai gelanggang bola keranjang dan fokus dialihkan kepada sukan tersebut.

Setiap perlawanan yang dipaparkan membawa jalan ceritanya sendiri dan semua watak yang ada, tak kira lawan atau kawan, membawa identiti yang eksklusif yang hanya ada pada mereka.

Inoue mengambil pendekatan berbeza dengan mengolah latar belakang watak pembantu jauh lebih mendalam berbanding Sakuragi Hanamichi, yang langsung tidak dijelaskan kepada pembaca, siapakah dirinya yang sebenar.

Ini menjadikan kita lebih mudah meletakkan diri kita ke dalam kasut Sakuragi kerana setiap orang boleh mempunyai idea sendiri siapa Sakuragi, berdasarkan pengamatan kita sendiri.

'Slam Dunk' layak dikatakan antara kisah tentang kedewasaan terbaik pernah dihasilkan mana-mana pengkarya, dalam mana-mana format sekalipun.

Setiap langkah yang mengubah watak-watak divisualkan cukup mudah difahami dibantu oleh fokus kepada Sakuragi dan rakan-rakannya.

Inoue membuktikan kebolehannya menggarap jalan cerita menggabungkan elemen-elemen ironi yang menyayat hati, namun tetap membuatkan kita tersenyum pada penghujungnya.

Kajian struktur perbezaan kelas dalam masyarakat

Slam Dunk Komik Legenda

Salah satu elemen yang jarang diperkatakan berkenaan Slam Dunk adalah paparan perbezaan kelas masyarakat Jepun dalam komik tersebut.

Pemain-pemain pasukan Shohoku yang diwakili oleh Sakuragi Hanamichi, majoritinya datang daripada keluarga-keluarga kurang berkemampuan yang menyebabkan mereka mempunyai isu serta masalah dalam hidup.

Pasukan-pasukan lawan Shohoku, seperti pasukan Kainan walau datang dari daerah yang sama, ternyata berada dalam status yang berbeza - baik dari segi pendapatan dan kemampuan ekonomi, malahan mempunyai tingkah laku yang dilihat jauh lebih terpelajar berbanding pemain-pemain Shohoku.

Inoue mengambil langkah menjadikan sekumpulan pelajar-pelajar bermasalah ini sebagai watak utama sebagai satu simbol pertarungan kelas masyarakat.

Gaya rambut yang berbeza, cara percakapan yang kasar serta emosi yang sangat mudah menimbulkan atau membalas provokasi dimiliki setiap pemain Shohoku yang datang dari keluarga berpendapatan rendah.

Namun garapan cermat Inoue membuatkan kita menerima watak-watak ini sedemikian rupa, menjelaskan kepada kita mereka sedemikian kerana tidak bernasib baik serta dipandang serong masyarakat sendiri.

Kisah evolusi Sakuragi daripada seorang samseng jalanan kepada seorang pemain yang mula menjadikan gelanggang bola keranjang sebagai tempat dia menemui nilai baik dalam diri dan belajar menghargai orang sekelilingnya, merupakan satu metafora ketidakadilan yang berlaku dalam struktur masyarakat, bukan sahaja di Jepun, malah di seluruh dunia.

Mengangkat sukan bola keranjang pada mata orang ramai

Apa yang jelas sekali, Slam Dunk merupakan satu naskhah cinta Inoue yang sempurna kepada sukan yang sangat diminatinya.

Slam Dunk terbit semasa liga NBA baru sahaja hendak meletup di seluruh dunia, ketika Michael Jordan baru diangkat sebagai dutanya dalam usaha membawa sukan tersebut kepada peringkat lebih global.

Tidak ramai menyedari Inoue menggunakan karyanya untuk mendidik pembacanya tentang sejarah-sejarah dan insiden paling diingati yang pernah berlaku dalam kejohanan NBA.

Dalam satu episod, watak utama Sakuragi tersalah menghantar bola kepada pemain lawan sehingga menyebabkan kekalahan pasukannya sebenarnya mirip insiden serupa, ketika hantaran Isiah Thomas dirampas sehingga menyebabkan pasukannya tewas dengan satu jaringan saat terakhir.

Pertarungan satu lawan satu antara bintang pasukan Shohoku, Rukawa Kaede dan Akira Sendoh, prodigi bola keranjang daerah yang berjiran dengan mereka juga mirip perlawanan di antara Larry Bird dan Dominique Wilkins dalam perlawan ke 7 pusingan kalah mati NBA pada tahun 1988.

Bagi pembaca komik yang tidak menggemari sukan bola keranjang, apa yang berlaku dalam setiap panel Slam Dunk adalah sebuah kisah yang cukup menghiburkan.

Bagi mereka yang gilakan bola keranjang, apa yang dipaparkan Inoue, setiap aksi, setiap insiden, setiap saat mendebarkan - semuanya jelas diinspirasikan daripada minat mendalam Inoue terhadap sukan bola keranjang dan liga NBA Amerika Syarikat, menjadi penghormatan tertinggi yang mampu dibuat Inoue terhadap tradisi sukan bola keranjang di seluruh dunia.

Penamat yang efektif

Slam Dunk berjaya melakukan sesuatu yang jarang dapat dipaparkan dengan berkesan dalam komik - penamat yang tidak gembira tetapi sangat efektif.

Sakuragi dan pasukannya terkeluar daripada persaingan pada peringkat awal lagi selepas mereka berjaya menewaskan pasukan nombor 1 sekolah tinggi di Jepun.

Inoue memilih untuk tidak memberikan penamat gembira kepada Slam Dunk bagaimanapun, penamat yang tidak sempurna itu mengajar pembacanya satu perkara penting tentang hidup; walau sekuat mana pun kita berusaha, ganjarannya tidak pasti akan kita terima.

Mesejnya jelas dalam episod akhir komik ini; sama ada kalah atau menang, apa yang penting adalah perjalanannya.

Berada dalam keadaan lebih baik berbanding sebelumnya adalah matlamat setiap insan dan bukan hanya sekadar cuba mengejar kemenangan.

Sukan bola keranjang di Jepun masih lagi tidak diterima seperti yang diharapkan Inoue walaupun Slam Dunk menjadi fenomena di negaranya dan seluruh dunia.

Masih sukar untuk masyarakat Jepun bermain bola keranjang berikutan fasiliti yang ada agak terhad berbanding sukan-sukan lain.

Walaupun begitu, pengaruh komik Slam Dunk membantu mengubah penerimaan masyarakat Jepun terhadap sukan bola keranjang dan kesannya semakin lama semakin dirasai negara mereka.

Generasi baru pemain Jepun yang diinspirasikan Sakuragi Hanamichi

Slam Dunk Komik Legenda

Kelab bola keranjang menjadi kelab sukan paling popular di sekolah-sekolah dan menjadi sukan paling kerap dimainkan pelajar perempuan sekolah tinggi di Jepun.

Pertandingan di antara sekolah di Jepun tetap mempunyai peminat setia tersendiri, dengan aksi Rui Hachimura semasa dia bermain dengan sekolahnya mampu menarik minat 10,000 orang penonton untuk ke stadium.

Hachimura, Watanabe, Tanaka akan menjadi generasi baru pemain bola keranjang Jepun yang bakal bertanding di dua kejohanan besar iaitu Piala Dunia FIBA 2019 dan Temasya Olimpik Tokyo pada tahun 2020.

Pasukan bola keranjang wanita Jepun pula sudah merasai kejayaan lebih membanggakan, memenangi Piala Asia tiga kali berturut-turut serta melayakkan diri ke suku akhir acara Olimpik 2016, sebelum tewas kepada pasukan pilihan Amerika Syarikat yang memenangi pingat emas.

Mereka adalah generasi terawal pemain-pemain yang lahir dalam budaya bola keranjang yang telah dicorakkan oleh penerbitan Slam Dunk.

Sekiranya direnung kembali, amat pelik sekali bagaimana sebuah komik berjaya memecah fabrik sosial masyarakat Jepun, mengembangkan sejenis sukan kurang popular menjadi identiti masyarakat, hingga berjaya menginspirasikan generasi muda Jepun berdekad lamanya.

30 tahun selepas diterbitkan kali pertama, magik yang divisualisasikan hasil karya Takehiko Inoue ini tetap kekal segar untuk bacaan kali keberapa pun.

Ia mencorak pelapis baru pemain bola keranjang di Jepun yang kini sudah nampak bersedia serta tidak lagi takut menggoncang dunia sukan antarabangsa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi